Čo hovoríte na

ZDROBNENINY, ČI SUPERLATÍVY? 

Pomôžu vám v telefonáte dohodnúť si viac stretnutí? 

Poučte sa z chýb, ktoré pripravili obchodníkov o množstvo dohodnutých stretnutí.
Uistite sa, či niektorá z nich nie je súčasťou práve vášho telefonátu. 

(Tento skript je vybraný z platenej časti kurzu CHYBY V TELEFONÁTOCH)

Znenie skriptu

Obchodníčka:
“Zdravím Vás, hovorím dobre s pani ___________ (meno klientky)?”

Klientka:
(Odpoveď)

Obchodníčka:
“Super, pri telefóne __________ (meno obchodníčky), môžem na minútku?”

Klientka:
(odpoveď)

Obchodníčka:
“Super, mám pre Vás darček od __________(meno klientky, ktorá dala odporúčanie), dala Vám vedieť, že budem volať?”

Klientka:
(odpoveď)

Obchodníčka:
“To je perfektné, takže viete o čo ide?” alebo “Uff, to nevadí, tak asi chcela, aby to bolo prekvapenie. Ja Vám teda trošíčku priblížim, o čo ide.”

Klientka:
(odpoveď)

Obchodníčka:
“Som kozmetická poradkyňa, a ako osvetu robievam pre ženy rôzne akcie, aby sa vedeli správne a efektívne starať o svoju pleť. Tieto akcie sú bezplatné, to Vám potvrdí aj Evička, ona bola u mňa nedávno na takej špeciálnej hodinke krásy, kde sme sa venovali jej pleti a vizáži.

Ako to vlastne celé prebieha... takže, vy prídete ku mne do salóniku, ak chcete, môžete prísť aj s nejakou kamoškou, nech je nám veselšie a spolu si vyčistíme tváričku, premasírujeme ju, ošetríme krémikmi, naučíme sa vybrať správny odtieň mejkapu a spravíme si rýchle denné líčeníčko.

Popri tom Vás poučím, ako to robiť tak, aby to vyhovovalo Vašej pleti a nezabralo Vám to v kúpeľni viac ako 2 minútky. Znie to super, že?”

Klientka:
(odpoveď)

Obchodníčka:
“Tak kedy si na seba nájdete čas?”

ÚSPEŠNOSŤ SKRIPTU:

16 - 20 %

zo 100 telefonátov si dohodnete 16 až 20 stretnutí

ČASTÉ NÁMIETKY:

“Nemám čas.”
“Ďakujem, chodím ku svojej kozmetičke”
“Ďakujem, mám svoju kozmetiku,
s ktorou som spokojná.”
“Ďakujem, kozmetiku nepoužívam.”
“Ďakujem, nelíčim sa.”

Chyby v skripte

  • 1
    Chyba

Pozdrav “Zdravím” zvyčajne používa obchodník, ktorý nevie, či má klientovi tykať alebo vykať. Vyjadruje neistotu, preto radšej použite pozdrav “Dobrý deň”, prípadne “Krásny deň”.

  • 2
    Chyba

Otázkou: “Hovorím dobre s pani ….” dávate klientke jasne najavo, že o nej nič neviete. Klientka s obavou zdvíha telefón, na ktorom je zobrazené neznáme číslo. Rozmýšľa, kto jej volá, a čo od nej chce. Táto otázka klientku len zbytočne znervózni.

Ideálne je v úvode najprv klientku pozdraviť, potom povedať jej meno a následne vaše meno. Správne to vyzerá takto:

“Dobrý deň pani ____________ (meno klientky), pri telefóne ____________ (meno obchodníčky).”

  • 3
    Chyba

Otázka: “...môžem na minútku?” umožní klientovi vycúvať z rozhovoru skôr, ako mu poviete dôvod. Preto sa na čas nepýtajte. Ak vám klient zdvihne, znamená to, že má na vás minútku času, inak by vám nezdvihol.

Ak len predsa zdvihne a ten čas nemá, potom vás hneď v úvode zastaví. Napríklad vám povie: “Prepáčte, teraz nemôžem, šoférujem, zavolajte mi o hodinu.”

  • 4
    Chyba

Ak chcete klienta pozvať na obchodné stretnutie, nepoužívajte v telefonáte zdrobneniny, ako napríklad minútku, trošíčku, salóniku, tváričku, krémikmi, ličeníčko…

Každé slovo sa dá vyjadriť aj bez použitia zdrobnenín. Existujú dva dôvody prečo to nerobiť:

Nerozprávate sa s deťmi, ale s dospelými. Zdrobneniny často používajú slizkí obchodníci. Aj keď to obchodníčka myslí dobre, klienti ju môžu zaradiť medzi slizkých obchodníkov, ktorých nemajú radi.

  • 5
    Chyba

Vyhnite sa častému používaniu superlatívov, napríklad “super” alebo “to je perfektné”. Keď ich použijete raz za rozhovor, je to v poriadku. Pokiaľ superlatíva používate častejšie, môže vám to poškodiť. Takto prehnané reakcie sa používajú najmä v teleshopingoch. Vďaka týmto slovám môžete na ľudí pôsobiť ako slizká obchodníčka.

  • 6
    Chyba

Dôvod telefonátu je nesprávny. Je zameraný predovšetkým na poučovanie a osvetu ohľadom starostlivosti o pleť. Väčšina ľudí nechce vyzerať, že nevedia základne veci. Vôbec netúžia po tom, aby ich niekto poučoval. Ak by bol dôvod zameraný na krásu, viac žien by si chcelo dohodnúť stretnutie.

  • 7
    Chyba

Služba, ktorú klientky dostávajú zdarma, je pravdepodobne hodnotná. V dôvode telefonátu to tak nevyzerá, čo spôsobuje, že len málo žien prejaví o službu záujem.

Treba ukázať hodnotu danej služby napríklad tým, že stretnutie nazvete “Exkluzívne ošetrenie” alebo “Hodinka krásy” a pridáte vyčíslenie v eurách.

Príklad:

“Pani ____________ (meno klientky, ktorá dala odporúčanie) vám darovala “Exkluzívnu hodinku krásy”, v rámci ktorej vám zdarma _________ (vysvetlenie, čo získa).”

  • 8
    Chyba

“Znie to super, že?” Ide o sugestívnu otázku, ktorou si obchodníčka vynucuje súhlas od klientky. Je to veľmi priehľadná manipulácia. Radšej použite otvorenú otázku: “Ako sa vám to páči?” Vďaka otvorenej otázke reálne zistíte na čom ste. Zároveň získate šancu reagovať na prípadné námietky od klientky.

  • 9
    Chyba

“Tak kedy si na seba nájdete čas?” Túto otázku môžeme považovať za nátlakovú.  Radšej použite: “Ako ste na tom s časom? Ja mám priestor v utorok a vo štvrtok. Kedy vám to viac vyhovuje?”

Páčilo sa vám spripomienkovanie tohto skriptu?

Kliknite na tlačidlo pod týmto textom a zistite, ako si môžete vďaka malej zmene dohodnúť 2x viac stretnutí cez telefón.